fredag, april 10, 2009

Varför göra långfredagen lång?

Idag är det som känt långfredag och det får mig att fundera på två saker:
1. Varför måste allt stängas på långfredagen? Har vi inte tillräckligt med tråkiga söndagar eller vad? Eller det kanske är för att dagen ska leva upp till sitt namn?
2. Vad är tjusningen med att sitta på isen på långfredagen? Jag vet inte hur det är för övrigt runt om i Sverige men här är alla helt tokiga tydligen i att åka ut på isen för att dricka och fiska hela dagen. Som när jag gick i b på Edeskola - det verkade vara allas stora intresse, årets höjdpunkt. Jag har bott här i många år men jag kan verkligen inte förstå vad tjusningen är - ni kanske kan förklara för mig?

Ligger på soffan och slöar just nu, hörde lite låtar från årets melodifestivalen på reklamen. Där är anledningen till varför jag bojkottar allt sånt där numera - det är inte schlager längre! Och hur röstar svenska folket? Vad är det för fel på er? Fanns det verkligen inget bättre än en kvinna som låter som en transvestit och sen helt plötsligt börjar sjunga opera? Ni hade hellre fått skickat wannabe-tonåringar-systrarna (Lilli & Sussie?), men vem vet - hela europa verkar ju ha glömt bort vad schlager är ändå så Ernman kanske vinner alltihopa?!
Nej då, jag är absolut inte bitter - ingen kan vara gladare än jag att Amy Diamond inte gick och vann alltihopa. Alltid något positivt.

Till något helt annat, idag känns det verkligen som att sommaren är på väg! Ja alltså, försommaren. Helt underbart väder ute! Visserligen ligger jag inne på soffan men det är bara för att jag väntar på att solen ska komma till vår balkong. Ca 20 minuter kvar sen ska jag se till att få fram fräknarna! Puss

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en teori. Kan det vara så att vi ska ta en paus från vardagen, för att tänka på han på korset, Jesus. Efternamn minns jag ej??

Försommar alkohol och is i kombination låter farligt, isarna är ju så dåliga att inte ens en katt skulle kunna gå på dom! fast det beror kanske på vart man bor...;)

Emma K Carlsson sa...

Jakob... Jakob Jakob Jakob.