söndag, februari 15, 2009

Jag känner för att skriva mycket...

Jag vet att det var drygt 1 ½ år sen Rödebyfallet men sist jag skrev om det på internet blev vissa väldigt irriterad på mig så jag blev tvungen att "förfina" mina åsikter men är risken att ni tar illa vid denna gång så sluta läs nu.

Jag tycker att det var så rätt att Staffan (pappan) friades i tingsrätten. Det blev ju riktiga skriverier om att han inte ens skulle betala skadestånd men fy fan vad rätt det var!
Nu menar inte jag att man ska gå och skjuta ihjäl ungdomar (eller någon, överhuvudtaget) för att de är förjävliga - då skulle vi inte ha många kvar. Nej, jag tycker inte att det är rätt att döda, jag tycker att det är fel med dödsstraff osv. MEN, jag tycker att det finns ett visst undantag i Rödebyfallet. Jag menar, killarna hade varit på Mattis (den 19 åriga, lätt förståndshandikappade sonen) i flera år. De har åkt upp jämsides vid familjens bilar i hög hastighet och slitit upp dörarna på bilen, de har kastat föremål framför familjens bilar så att det tvingats väja och kört ner i diken. De har försökt preja ner Mattis från vägen ett x antal gånger. Killarna har förstört mycket av familjens egendom och både psykiskt och fysiskt mobbat Mattis. Killarna åker dit, 6 st, en sen kväll i oktober och ska leka tuffa. De hoppar av mopparna ca en km tidigare för att ingen ska höra att de kommer till gården och tar med sig vägpinnar, basebollträn och vedträn för att.. Ja varför? Dessa oskyldiga stackars små pojkar hade inte uppsåt att skada någon egendom eller person. Polisen och socialen hade fått "larm" om de här killarna en sisådär 36 gånger. "Ledaren" har blivit anmäld för våldsbrott mot sin egna familj och blivit utkastad från behandlingshem - ändå anser människor att Staffan Ramfors har allvarliga störningar som blir rädd för att killarna ska ha ihjäl hans familj? Alla myndigheter, killarna med familjer - alla skyller de på varandra eller på nångon annan. Ingen har gjort fel. Bara Staffan Ramfors med sin utsatta familj. B-U-L-L-S-H-I-T!
Det kan hända att jag ser annorlunda på det hela för att jag har fördjupat mig en del i detta fall. Det kan hända att jag ser det ur ett annat perspektiv för att jag har haft lite kontakt med närstående till familjen Ramfors. Det må hända. Jag vill inte vara för elak i mina åsikter, det är tragiskt att 15 åriga Simon Söderberg dog. Verkligen! Han befann sig på fel ställe vid fel tidpunkt. Men frågan är varför "ledarens" mediakåta mamma sitter och grinar ut i diverse intervjuer till hela svenska folket och tycker att livet är så jävla orättvisst för att hennes stackars son blev skadad, "han har ju inte gjort något fel!"... Är det inte Simon Söderbergs familj som borde uttala sig istället? Han hade inte varit med på någonting förutom just den här kvällen.. Fan, sluta söka medlidande hos svenska folket - tro det eller ej, men vi har inte så mycket att säga till om. Och inte tänker vi starta någon förbannad hjälp-skadade-miffon-insamling ändå så jag förstår inte riktigt vad hon försökte åstakomma liksom?

Hmm, det blev ett långt inlägg nu men finally fick jag mina ord skrivna. Over and out, peace and love.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med i det mesta. Du har din poäng helt klart. Det som jag kan vara rädd för,om man låter pappan gå ostraffad. Är att uppmuntra andra människor till att att ha vapen hemma, för självförsvar. Då får vi ett USA här och det känns rätt så skrämmande!

Emma K Carlsson sa...

Absolut Jakob, det är inget vi ska eftersträva - att bli ett mini-USA.. Jag tycker absolut inte att folk ska kunna skylla på självförsvar och sen gå helt fria. Men i rättegången bad pappan att få tas in på rättspsyk och hade han inte gjort det, så givetvis måste man ta tag i det.